Jak vytváříme komunikační bariery

20.09.2011 14:01

Několik praktických doporučení, jak dobře nastavenou (pomáhající) komunikaci nepokazit vytvářením komunikačních barier. Pokud chceme vést rozhovor tak, aby se s námi náš partner cítil bezpečně, dobře a partnersky, vyhýbáme se následujícímu:

1. Přikazování a vyžadování

"Ty ten úkol prostě musíš zvládnout. Prostě to uděláš, jasné? Seber se a běž na to! Uděláš to tak a tak. Martine!!! Jedem, jedem. Je velmi důležité, aby ses do toho pustil."

2. Varování, strašení

"Buď se sebou něco uděláš, nebo jsi bez peněz. Ještě jednou se takhle ušklíbneš, a jsi bez práce! Začni na tom dělat, nebo... S takovým vysvědčením můžeš leda..."

3. Moralizování, kázání

"Ztotožnění se s vizí...(kohokoli) je nejcennější hodnotou partnera. Každý slušný člověk ctí náš etický kodex. Důležitá je loajalita k firmě. Rodina musí být na prvním místě. I ty ovlivňuješ pověst školy."

4. Dávání rad a návodů

"Pořádně si naplánuj práci, a všechno zvládneš. Musíš použít tento postup, aby to šlo. Já bych to na tvém místě udělal takhle. A nezapomněl jsi na tohle?  Většinou funguje tohle a tohle...."

5. Poučování, argumenty

"Dobří pracovníci to někam dotáhnou. Já jsem zkušenější a vím, že jeto  třeba udělat. Vždycky jsme to dělali takhle a bylo to dobré. Vždycky se to dělalo takhle, tak proč bys měl vymýšlet něco jiného?"

6. Souzení, kritika, obvinění

"Jak jsi starý, tak jsi blbý. No, to se ti moc nepovedlo. Myslím, že to děláš schválně. Vždyť poškozuješ rodinu, přátele! No tohle myslíš vážně!? Ty na nás snad vůbec nemyslíš?!"

7. Pochlebování, výčitky

"Ty na to určitě máš. Vždycky jsi byl přece dobrý pracovník a šlo ti to. No tak, to určitě zvládneš. Jak k tomu přijdou ostatní?! No přece to tak nenecháš?! Ty se na to zase vykašleš?"

8. Posměch, nadávání

"Chováš se jak lempl, ignorant, nefachčenko. Tak to se ti opravdu zas něco podařilo. Takových expertů mít víc! Jdi k čertu, to snad nemyslíš vážně?! Tak už s tím sakra něco udělej!!"

9. Interpretování, diagnostika

"Nechceš líp pracovat, protože jsi bez ambicí. Nezvládáš to, protože máš málo sebevědomí. Tím jsi dokázal, že ....... Potřebuješ si víc věřit. Měl bys být méně závislý na okolí. Tohle není normální."

10. Uklidňování, lítost

"Já vím, že to pro tebe není lehké, ale to se změní, až se proškolíš. To je mi moc líto. Proboha, co budeš dělat? Neboj se, to spolu zvládneme. No, to máš dost blbé. Mrzí mě, jak ti je."

11. Zjišťování, výslech

"Jak to, že ti to nejde? Jaké máš další problémy? Co budeš dělat, když pracovně neporosteš? Jak vyžiješ z těch peněz, co máš teď? Proč se to stalo? Co by to mohlo způsobit?"

12. Přerušení, nezájem, odvádění pozornosti

"Já mám teď v hlavě jiné starosti. Nevíš, kdy otvírají bufet!? Co ty, ale já mám potíže. Teď nemám čas na žádné problémy! Prosím tě, co to mám tady na tváři, není to vřídek?"

(Lenuni, Nová Země)

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

TOPlist